2 JPN Keluar MyKad Dengan Struktur Baru Mulai Januari Depan



Mulai Januari tahun depan, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) akan mengeluarkan MyKad baharu yang dipertingkatkan ciri-ciri keselamatannya serta tahap kualitinya, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Beliau berkata, MyKad itu dapat menangani isu pemalsuan serta masalah berkaitan kualiti dan ketahanannya terutama berkenaan kualiti cip yang sering dibangkitkan oleh sesetengah pihak.

"MyKad dengan struktur baharu ini lebih berkualiti dan menepati ciri-ciri keselamatan, sesuai dengan peredaran waktu, keadaan dan cabaran pada masa depan," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Beliau yang juga anggota Parlimen Semberong berkata demikian selepas menghadiri majlis pelancaran pengeluaran MyKad Satu Hari di JPN Kluang dan pengeluaran MyKad dengan struktur baharu.

Turut hadir, Ketua Pengarah JPN, Datin Jariah Mohd. Said.

Hishammuddin berkata, MyKad baharu itu diperbuat daripada bahan 'polycarbonate' yang lebih tahan serta mengaplikasikan teknologi turisan laser pada permukaan kad.

Katanya, MyKad itu juga menggunakan cip baharu yang telah diuji ketahanannya di Sirim.
Beliau berkata, pemohon baharu akan diberikan MyKad baharu mulai tahun depan manakala pemegang MyKad lama boleh menukarnya dengan yang baharu.
Anda sedang membaca artikel JPN Keluar MyKad Dengan Struktur Baru Mulai Januari Depan dan link url bagi entri ini adalah http://manmala.blogspot.com/2011/10/mykad-baharu-mulai-januari.html. Semoga artikel JPN Keluar MyKad Dengan Struktur Baru Mulai Januari Depan ini bermanfaat buat anda.


2 comments

16 October 2011 at 16:45

harap2 sgt mykad bru ni mmg tahan lasak..

16 October 2011 at 22:08

@Fakarepain harap2 macam tulah. Yang Lebih ptg dari tu ialah IC baru ni dapat menangani isu pemalsuan serta masalah berkaitan kualiti dan ketahanannya

Post a Comment

 
Blogged.my

Return to top of page Copyright © OCT 2011 | manmala | Mereka Yang Memberi Lebih Mulia Dari Yang Menerima | HackTutors