1 Lelaki 100 Tahun Mahu Catat Rekod Dunia



TORONTO, Kanada - Seorang lelaki, Fauja Singh (gambar) bertekad untuk memecahkan rekod dunia semasa menyertai larian Toronto Waterfront Marathon di sini esok, lapor sebuah akhbar semalam.

Namun, tidak seperti 5,000 peserta lain, Singh tidak berhasrat untuk menjuarai atau mencatat masa peribadi terpantas dalam larian tersebut.

Beliau sebaliknya mahu mencatat rekod dunia sebagai manusia berumur 100 tahun pertama di dunia yang berjaya menamatkan larian marathon.

Larian esok merupakan penyertaan marathon kelapan buat Singh. Pada 2003, dia mencatat rekod dunia kategori individu berusia 90 tahun dan ke atas dalam perlumbaan sama apabila menamatkan larian sejauh 42.1 kilometer itu dalam masa lima jam, 40 minit dan satu saat.

Bagaimanapun, jurulatihnya mengakui larian kali ini agak sukar kerana Singh belum pernah menamatkan sebarang acara marathon sejak lapan tahun dulu.

Pelari warga emas itu mengamalkan petua makan dalam jumlah sedikit untuk mengekalkan staminanya.

"Dia gembira dan tidak sabar mahu menyertai marathon ini," kata jurulatihnya, Harmander Singh.

Singh yang memiliki kewarganegaraan Britain dilahirkan di sebuah ladang di India pada April 1911.

Dia memiliki berat 52.1 kilogram, manakala ketinggiannya adalah 1.72 meter.
Anda sedang membaca artikel Lelaki 100 Tahun Mahu Catat Rekod Dunia dan link url bagi entri ini adalah http://manmala.blogspot.com/2011/10/lelaki-100-tahun-mahu-catat-rekod-dunia.html. Semoga artikel Lelaki 100 Tahun Mahu Catat Rekod Dunia ini bermanfaat buat anda.


1 comment

15 October 2011 at 15:25

hebat... tua2 masih nak catat rekod. hehehe... bdn sihat dah tu kalo boleh tamatkan

Post a Comment

 
Blogged.my

Return to top of page Copyright © OCT 2011 | manmala | Mereka Yang Memberi Lebih Mulia Dari Yang Menerima | HackTutors