8 Maksud Dan Fungsi Pagerank



Apa Dia PageRank ? Mesti ramai yang dah tahu maksud dan fungsi pagerank ni kan, namun mesti ramai lagi yang tidak tahu, mungkin juga raga-ragu apa kelebihan serta pengaruh google pagerank terhadap blog. Tidak kurangnya mereka yang tak nak ambil tahu sebab hala tuju masing-masing berbeza kan.

Maksud Dan Fungsi Pagerank (PR)

Maksud - Pagerank adalah sesuatu kayu ukur kepercayaan kualiti sesebuah blog yang di anugerahkan oleh google setelah melihat kriteria yang di tetapkan untuk menilai sesebuah blog.

Kiraan Pagerank - Semakin besar jumlah pagerank yang di berikan google, maka semakin bernilai dan mendapat kepercayaan blog tersebut daripada google. Hitungannya dari PR0 hingga PR10 sahaja.

Fungsi - Macam aku jelaskan tadi nilai pagerank adalah kayu ukur kepercayaan kualiti sesebuah blog. So dalam hal ini, pada SERP google artikel-artikel blog yang memiliki PR tinggi akan mudah mendapat posisi yang baik dengan mudah jika kena caranya berbanding blog PR rendah.

Contoh : Blog aku hanya berstatus PR2 dan manakala blog dia PR9. Kami buat entri yang berformat sama dan tiada kelebihan masing-masing disitu. Dalam persaingan itu, blog yang memiliki PR lebih tinggi akan di anggap lebih penting dan lebih di berikan kepercayaan di posisi yang lebih baik pada search engine google. Namun ini tidak bermakna blog yang memiliki PR rendah tidak boleh mengatasi blog PR tinggi jika kita ambil tahu kriteria SEO yang berkaitan dengan kehendak google.


Point penting :

  • Google tidak menjual beli nilai pagerank.
  • Setiap URL itu ada nilai "kepentingan" tertentu pada mata google.
  • Homepage URL dan single post URL tidak sama nilai kepentingannya (nilai PR).
  • Single post URL tidak akan melebihi status PR hompage (bina backlink ke hompage dahulu).
  • Semakin banyak jumlah link menuju ke sesebuah URL, maka URL tu akan di anggap semakin penting untuk di tempatkan di posisi baik pada search engine.
  • Backlink dofollow adalah sesuatu yang sangat berkualiti.
  • Backlink dari URL yang telah di beri mandat / anugerah PR tinggi mebuat URL kita juga di anggap penting.
  • Google pagerank tidak mengambil masa yang singkat untuk turun mahupun naik, sebab google malas update.
  • Google pagerank tidak mementingkan frequency update entri sebagaimana alexa. Apa yang perlu bina link dengan rakan-rakan (makin banyak makin bagus dan nampak).
  • Aku beri gambaran backlink ni macam mention URL homepage atau entri kita. Semakin banyak ianya di mention, bermakna URL tu nampak penting kan?
  • Boleh bina network backlink sendiri tapi pastikan guna kemahiran agar ianya nampak natural. Jangan terlalu banyak dalam tempoh masa yang singkat, ianya boleh di anggap spam. 
  • Google suka natural backlink bukan spam dan bukan desakan.
  • Google paling tidak suka jual beli backlink. Jika didapati boleh di banned google !!
  • Pelbagaikan jenis sumber backlink selain dari bookmark, blog ada banyak lagi jenis agar nampak bervariasi.
  • Sesuatu yang redirect automatik dan di hostkan, tidak dikira sebagai backlink. 


sumber : forblogger



Anda sedang membaca artikel Maksud Dan Fungsi Pagerank dan link url bagi entri ini adalah http://manmala.blogspot.com/2011/11/maksud-dan-fungsi-pagerank.html. Semoga artikel Maksud Dan Fungsi Pagerank ini bermanfaat buat anda.


8 comments

10 November 2011 at 16:32

Bro "Homepage URL dan single post URL tidak sama nilai kepentingannya (nilai PR)." aku silap. setelah dok godek2 ada juga yg lebih tiggi single post dari PR hompage.. bermakna

"Pagerank Single post url boleh atasi Pagerank homepage" tapi jarang la :D

10 November 2011 at 17:15

@Shahrul Hasanal betul tu bro, aku pernah tgk PR hompage aku PR2 dan single post PR3. itu yg aku mcm pelik je tgk PR itu hari...

10 November 2011 at 18:37

Nie saya baru tahu, memang bermakna, single dan url homepage pun di beri ranking rupanya.

10 November 2011 at 19:22

@Love Hijau Ye bro.. jika kita ada ilmu dan tau cara senang sekali imbas check ranking senang kita buat backlink PR tinggi dan dofollow. Nnt saya buat post pasal ini k... dan bg satu tool senang abis..

10 November 2011 at 20:21

Cuma nak tanye, kat mana download template ni? berkenan lak..:)

10 November 2011 at 20:24

pr yang tak berubah ohh sedih

10 November 2011 at 21:52

hurm..chii masih di rank yang sama..1..dalam usaha untuk menaiktaraf lagi..terima kasih untuk info..kefahaman chii ttg ni da bertambah lagi =)

12 November 2011 at 10:43

@Azuan search je bro Platinum template...

Post a Comment

 
Blogged.my

Return to top of page Copyright © OCT 2011 | manmala | Mereka Yang Memberi Lebih Mulia Dari Yang Menerima | HackTutors