0 Notebook Sebagai Router ( modem wifi)



Kali ini saya ingin berkongsi kepada anda tentang bagaimana kita hendak menjadikan notebook kita sebagai router(modem wifi). Apa yang perlu anda lakukan yang pertama  ialah menyediakan sebuah notebook(komputer riba) yang mempunyai aplikasi WIFI dan juga USB modem (broadband stick). Fungsi ini hanya boleh digunakan bagi mereka yang menggunakan perisian (OS) Windows Vista dan Windows 7. Maknanya, kepada mereka yang menggunakan OS XP ianya tak menjadi.


Kedua, anda mestilah memiliki USB modem atau lebih di kenali "Broadband stick" (tak kira apa saja jenis dan perhidmatan yang anda langgani).Kemudian sambungkan USB modem ke komputer riba anda untuk memulakan proses. 

Langkah seterusnya iaitu "klik" start menu di muka hadapan komputer anda kemudian pilh menu control panel kemudian klik. Cari pada menu control panel anda "network and sharing"  dan klik


Langkah seterusnya iaitu "klik" start menu di muka hadapan komputer anda kemudian pilh menu control panel kemudian klik. Cari pada menu control panel anda "network and sharing"  dan klik



Paparan di atas membolehkan anda untuk memilih "Task" atau kerja yang yang hendak anda lakukan. Dibawah tajuk Task tersebut anda  klik  "set up a network connections". 



Paparan menunjukkan "Set up a connection or network" yang membolehkan anda sharing dengan komputer lain yang juga mempunyai aplikasi wifi. Pilih "Set up a wireless ad hoc (computer to computer) network.



Kemudian klik pada butang "next" untuk langkah seterusnya.



Gambar di atas membolehkan anda membuat nama network and sebagai contoh "manmala" dan juga boleh memilih samada anda ingin meletakan  password atau pun tidak.Sekarang komputer riba anda telah pun siap  untuk digunakan sebagai wifi modem sama seperti anda menggunakan Streamyx.

Anda sedang membaca artikel Notebook Sebagai Router ( modem wifi) dan link url bagi entri ini adalah http://manmala.blogspot.com/2011/07/notebook-sebagai-router-modem-wifi.html. Semoga artikel Notebook Sebagai Router ( modem wifi) ini bermanfaat buat anda.


Post a Comment

 
Blogged.my

Return to top of page Copyright © OCT 2011 | manmala | Mereka Yang Memberi Lebih Mulia Dari Yang Menerima | HackTutors