0 Format Windows Menggunakan Thumbdrive - NOVICORP WinToFlash




Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. 


Tutorial  yang saya ingin kongsikan kali ini ialah penggunaan thumdrive(flashdisk/pendrive)  untuk  format Windows pada komputer/ anda. Pada kebiasaannya apabila kita hendak format komputer kita, biasanya kita menggunakan CD atau DVD drive, tetapi bagaimana pula kalau seseorang itu menggunakan Netbook atau berlaku kerosakan pada CD/DVD-ROM pada Desktop/notebook anda. Kalau nak tukar  CD/ DVD-ROM mungkin mahal. Netbook pula  tidak menyediakan CD/DVD-ROM. 

Untuk mengatasi masalah ini , kita boleh menggunakan media FlashDisk/pendrive/thumbdrive untuk boot. WinToFlash  adalah software freeware(percuma) yang akan membantu anda untuk memindahkan  file Windows dari CD/DVD ke dalam USB flash drive sehingga FlashDisk tersebut boleh  digunakan untuk melakukan Bootable Windows.Hasil dari pengamatan saya apabila saya menggunakan perisian ini, saya dapati proses untuk format Windows sangat cepat berbanding menggunakan CD/DVD.

WinToFlash senang sangat untuk digunakan.Anda hanya perlu memilih Windows yang akan dipindahkan dari CD/DVD ke flashdisk. Perisian ini sesuai untuk Windows XP, Windows 2003, Windows Vista, Windows 2008, Windows 7.

Download : Novicorp WinToFlash

Buka aplikasi Novicorp WinToFlash. Akan muncul Windows setup transfer wizard.


Pilih tab Task. Pada task type pilih jenis Windows yang anda nak guna. Klik Run.


Wizard Welcome, klik Next lagi.


Basic Parameter. Windows file path (Lokasi Windows contoh CD/DVD-ROM). USB Drive (Lokasi pendrive contoh G: ). Klik Next.


Pilih Accepted dan Continue.


Klik OK. Segala data dalam pendrive anda akan hilang dan akan digantikan dengan Windows.

                                                                                                                                                          
Tunggu sehingga habis.

 
Selesai.
Anda sedang membaca artikel Format Windows Menggunakan Thumbdrive - NOVICORP WinToFlash dan link url bagi entri ini adalah http://manmala.blogspot.com/2011/07/format-windows-menggunakan-thumbdrive.html. Semoga artikel Format Windows Menggunakan Thumbdrive - NOVICORP WinToFlash ini bermanfaat buat anda.


Post a Comment

 
Blogged.my

Return to top of page Copyright © OCT 2011 | manmala | Mereka Yang Memberi Lebih Mulia Dari Yang Menerima | HackTutors