2 Manakah yang lebih utama, wanita dunia ataukah bidadari yang matanya menawan?”



Tidak ada makhluk di dunia ini yang mendapat keistimewaan dan penghargaan tertinggi oleh Sang Pencipta Alam Semesta kecuali “wanita”.

     Namun sedih rasanya hati ini, jika saat ini dunia modern dengan adanya  golongan yang menuntut kebebasan dan kesamarataan, berusaha dengan pelbagai cara untuk menghilangkan keistimewaan-keistimewaan wanita itu menjadi kehinaan-kehinaan yang sangat memilukan hati.
 
     Padahal Islam telah memberikan hak-hak,menghormati,dan memuliakan kaum wanita 15 abad yang lalu,hal itu dijelaskan dengan gamblang di dalam Al-Quran dan Hadist-hadist Nabi Saw,dan kemuliaan wanita lebih tinggi daripada kemuliaan para bidadari sekalipun,berikut ini adalah salah satu hadistnya :
Imam Ath-Thabrany mengisahkan dalam sebuah hadist, dari Ummu Salamah radhiyallahu ‘anha, dia berkata, “Saya berkata, ‘Wahai Rasulullah, jelaskanlah kepadaku firman Allah tentang bidadari-bidadari yang bermata jeli’.”
Beliau menjawab, “Bidadari yang kulitnya putih, matanya menawan dan lebar, rambutnya berkilau seperti sayap burung nasar.”
Saya berkata lagi, “Jelaskan kepadaku tentang firman Allah, ‘Laksana mutiara yang tersimpan baik’. (Al-waqi’ah : 23)
Beliau menjawab, “Terangnya seperti terangnya mutiara di dalam lautan, tidak pernah tersentuh tangan manusia.”
Saya berkata lagi, “Wahai Rasulullah, jelaskan kepadaku firman Allah, ‘Di dalam syurga-syurga itu ada bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik-cantik’.” (Ar-Rahman : 70)
Beliau menjawab, “Akhlaknya baik dan wajahnya cantik jelita”
Saya berkata lagi, Jelaskan kepadaku firman Allah, ‘Seakan-akan mereka adalah telur (burung unta) yang tersimpan dengan baik’.” (Ash-Shaffat : 49)
Beliau menjawab, “Kelembutannya seperti kelembutan kulit yang ada di bagian dalam telur dan terlindung kulit telur bagian luar, atau yang biasa disebut putih telur.”
Saya berkata lagi, “Wahai Rasulullah, jelaskan kepadaku firman Allah, ‘Penuh cinta lagi sebaya umurnya’.” (Al-Waqi’ah : 37)
Beliau menjawab, “Mereka adalah wanita-wanita yang meninggal di dunia pada usia lanjut, dalam keadaan rabun dan beruban. Itulah yang dijadikan Allah tatkala mereka sudah tahu, lalu Dia menjadikan mereka sebagai wanita-wanita gadis, penuh cinta, bergairah, mengasihi dan umurnya sebaya.”
Saya bertanya, “Wahai Rasulullah, manakah yang lebih utama, wanita dunia ataukah bidadari yang bermata jeli?”
Beliau menjawab, “Wanita-wanita dunia lebih utama daripada bidadari-bidadari yang matanya menawan, seperti kelebihan apa yang dilihat daripada apa yang tidak dilihat.”
Saya bertanya, “Karena apa wanita dunia lebih utama daripada mereka?”
Beliau menjawab, “Karena solat mereka, puasa dan ibadah mereka kepada Allah. Allah meletakkan cahaya di wajah mereka, tubuh mereka adalah kain sutera, kulitnya putih bersih, pakaiannya berwarna hijau, perhiasannya kekuning-kuningan, sanggulnya mutiara dan sisirnya terbuat dari emas. Mereka berkata, ‘Kami hidup abadi dan tidak mati, kami lemah lembut dan tidak jahat sama sekali, kami selalu mendampingi dan tidak beranjak sama sekali, kami ridha dan tidak pernah bersungut-sungut sama sekali. Berbahagialah orang yang memiliki kami dan kami memilikinya.
Saya berkata, “Wahai Rasulullah, salah seorang wanita di antara kami pernah menikah dengan dua, tiga, atau empat laki-laki lalu meninggal dunia. Dia masuk syurga dan mereka pun masuk surga pula. Siapakah di antara laki-laki itu yang akan menjadi suaminya di syurga?”
Beliau menjawab, “Wahai Ummu Salamah, wanita itu disuruh memilih, lalu dia pun memilih siapa di antara mereka yang akhlaknya paling bagus, lalu dia berkata, ‘Wahai Rabb-ku, sesungguhnya lelaki inilah yang paling baik akhlaknya tatkala hidup bersamaku di dunia. Maka nikahkanlah aku dengannya’. Wahai Ummu Salamah, akhlak yang baik itu akan pergi membawa dua kebaikan, dunia dan akhirat.”


MasyaALLAH …. demikian sayangnya ALLAH pada wanita ….. kan?
Anda sedang membaca artikel Manakah yang lebih utama, wanita dunia ataukah bidadari yang matanya menawan?” dan link url bagi entri ini adalah http://manmala.blogspot.com/2011/06/manakah-yang-lebih-utama-wanita-dunia.html. Semoga artikel Manakah yang lebih utama, wanita dunia ataukah bidadari yang matanya menawan?” ini bermanfaat buat anda.


2 comments

23 June 2011 at 14:09

indahnya menjadi seorang wanita...n3 yg menarik...tahniah

23 June 2011 at 16:50

terimakasih,hajar...
islam tu mulia, rugilah mereka yg memilih cara hidup selain islam....

Post a Comment

 

Return to top of page Copyright © OCT 2011 | manmala | Mereka Yang Memberi Lebih Mulia Dari Yang Menerima | HackTutors