1 Haiwan Yang Lebih Laju Daripada Formula 1



Pernakah anda menyaksikan perlumbaan Formula 1 (F1) ? Formula merupakan kenderaan yang boleh mencapai kelajuannya sehingga 370km/j (229mph). Laju bukan. Tetapi bila kita melihat perlumbaan ini di dalam televisyen ianya tidak terasa sangat berbanding mereka yang melihat sendiri secara live perlumbaan ini. Siapa yang pernah pergi tengok F1 ini di Sepang? Mesti mereka tahulah kelajuan kenderaan ini ketika berlumba. Sekejap sahaja kenderaan ini jauh dari pandangan mata.

Cuba anda bayangkan jika sekiranya ada haiwan yang mampu untuk menandingi kenderaan yang laju ini. Mungkin anda tertanya-tanya, adakah wujud binatang yang mampu mengalahkan F1? 


cheetah
Mungkin anda akan menjawab Cheetah kut. hehehe. Kenal tak apa binatang Cheetah ni? Binatang yang mendiami bumi Afrika tu. Helang pun boleh kalah tau kalau bertanding 100 meter dengan Cheetah ni. Kelajuan helang hanya mampu sampai ke 112km/j. Manakala cheetah pula 114km/j (70mph). Ada peluang nak menang tak cheetah ni dengan F1? Jawabnya tentulah TIDAK.


Tercatat bahawa ada sejenis spesies burung yang bernama The Peregrine Falcon (Falco pelegrinus) yang memiliki kelajuan hingga 390km/jam (229mph).Bandingkan dengan kelajuan  dan kecepatan dalam sejarah F1 yang hanya mencapai 370km/jam (229mph).wow !!! Lebih cepat tu.
Falco pelegrinus
SUBHANALLAH !!! 
Itu Belum BURAQ yang nabi naiki semasa peristiwa Isra' dan Mi'raj, lagi laju dari binatang di atas.
Anda sedang membaca artikel Haiwan Yang Lebih Laju Daripada Formula 1 dan link url bagi entri ini adalah https://manmala.blogspot.com/2011/10/haiwan-yang-lebih-laju-daripada-formula.html. Semoga artikel Haiwan Yang Lebih Laju Daripada Formula 1 ini bermanfaat buat anda.


1 comment

17 October 2011 at 23:42

kelajuan helang tu hanya dikira saat die menjunam menangkap mangsa..tp lagik laju cristiano ronaldo..dash 30 ela dgn bugati veyron pi blik..dyst2.. :)

Post a Comment

 
Blogged.my

Return to top of page Copyright © OCT 2011 | manmala | Mereka Yang Memberi Lebih Mulia Dari Yang Menerima | HackTutors